Rozwój technologiczny w ostatnich latach znaczne przyśpieszył. To oznacza, że edukacja naszych pociech powinna wygląd inaczej, niż za naszych czasów. Z pewnością ważna jest nauka programowania, która daje większe możliwości, a w przyszłości pozwala na znalezienie dobrej pracy. Kiedy jednak zacząć dziecko szkolić w tym kierunku? Czy w ogóle warto robić to w dzieciństwie?
Nauka programowania w dzieciństwie
Jako ludzie uczymy się całe życie, nawet jeśli etap edukacji mamy już dawno za sobą. Nauka programowania może się także odbyć w dorosłości. Nie ma co jednak ukrywać. Im wcześniej dziecko zacznie, tym lepiej. Pewne dziedziny, jak nauka gry na instrumencie, wymagają nauki już na etapie dzieciństwa. Tak samo jest z programowaniem. Pozwala ono wyćwiczyć dziecku umysł, dokładnie tak, jak wyćwiczyć można siłę mięśni czy precyzję pewnych ruchów.
Oczywiście, programowanie dla dziecka musi odbywać się według ściśle określonych zasad. Uczeń musi znać podstawy matematyki, wystartować może więc na etapie 2-3 klasy podstawowej. Kurs powinien być indywidualnie do niego dopasowany. Dzieci różnią się pod kątem przyswajania poszczególnych zagadnień, nie warto ich pośpieszać. Najważniejsze jednak, aby uczeń był zmotywowany do pracy i żmudnych ćwiczeń. Dużą rolę odgrywa więc nauczyciel lub mentor, który nie powinien przytłoczyć dziecka ilością informacji oraz zachęcać go do podejmowania wysiłku i chwalić za drobne sukcesy. Dzięki temu programowanie może być dla ucznia ciekawe, a nawet przyjemne!
Gdzie dziecko może nauczyć się programowania?
Programowanie dla dzieci musi opierać się o przemyślany i dostosowany do ich wiedzy kurs. To właśnie dlatego popularnością cieszą się treningi InstaKółko. Jest to całoroczny kurs online programowania, zawsze dopasowany do możliwości uczestnika. Jeśli dziecko ma dobrą ocenę z matematyki, zacząć może naukę już od 2 klasy podstawowej. Zajęcia pozwolą mu na rozwinięcie analitycznego myślenia i stworzą solidną bazę, która umożliwia pisanie własnych programów. Kurs programowania dla dzieci odbywa się w niewielkich grupach, do 8 uczestników. Można go kontynuować aż do 1 klasy średniej.
Programowanie dla dziecka może być ciekawe i proste. Najważniejsze są odpowiednie techniki nauki, zindywidualizowane i empatyczne podejście nauczyciela, stopniowe podnoszenie poziomu skomplikowania zadań do wykonania oraz odpowiednia ilość ćwiczeń (i czasu na ich wykonanie). Okazuje się, że nawet dzieci w szkole podstawowej są w stanie tworzyć i pisać swoje własne programy.